torsdag 3 juni 2010

Skapa sig en bild

I mitt jobb så pratar jag med väldigt mycket folk via telefonen, jag träffar dem aldrig. De vet inte hur jag ser ut (jo, några) och jag vet inte hur de ser ut och det kommer nog att så förbli oxå.
Men när man pratar med samma människor flera ggr så skapar man sig lätt en bild om hur någon ser ut efter rösten. Och oftast när man väl möter personen stämmer det inte alls, eller?
Jag såg Katarina Mazetti härom dagen på tv:n (hon som skrivit bla Grabben i Graven & Familjegraven) och det stämde ju inte alls tänkte jag. Hur kan en sån kvinna som skrivit så bra böcker (och roliga) se ut så!! Förutfattade meningar?? Näää, inte alls.
Och flera radio profiler, det stämmer ju inte alls. Inte i mina ögon iaf. Kanske borde skaffa mig de där glasögonen iaf, hrm.
Hur blir det så, hur kan man bilda sig en uppfattning om hur någon ser ut pga av rösten? Jag vet väl inte om hon är liten, tjock eller har stora fötter när vi pratas vid på telefonen. Men det kanske är lika bra det att jag får leka med mina tankar på jobbet. Nåt roligt ska jag väl få ha här i min skrubb!?

2 kommentarer:

  1. Hej Mona!
    Kul att du skriver blogg!
    Jag håller med dig, jag är också bra på att göra mig en bild av de jag pratar med ofta.....och blir sen jätteförvånad när jag ser dem. Det stämmer inte och jag blir nästan besviken. Lika kan det bli när man läst en bok och sen ser film på densamma. Det blir "fel" på något vis. Ibland är det bättre man får ha sin lilla bild i huvudet, då får man det som man vill ha det.
    Ha det gott Mona!
    Stor kram från Åsa

    SvaraRadera
  2. Visst är det så, men man vill ju inte se filmen först för man missar så mycket då. Men fel blir det iaf.

    SvaraRadera