lördag 17 juli 2010

Söderhielmska Gården

Där har jag jobbat och då var det ordning å redan, vad annars!?

Förra året var vi där en gång och käkade på sommar serveringen. Vi tyckte det var usel service så därför valde vi att inte gå dit igen.

Idag har vi varit där igen, och lika usel service igen även maten var kass denna gång.

Har jag som gammal servis börjat ställa för höga krav på servicen ute?
Är det för mycket begärt att man ska få drickan man beställt ganska snart (utan att säga till) eller kör de med teorin att - Ät upp maten först, dricka sen?

Gästerna bredvid oss åt upp sin mat och fick sitta bra länge innan de fick kontakt med någon så att de fick betala, och inte dukade de av heller.
Likaså vi fick sitta en stund innan vi fick ögonkontakt med någon för att betala. Funderade faktiskt bara på att gå, de skulle säkert inte märkt något.

Jamen de kanske hade mycket att göra, tänker ni. Näpp, det var inte alls mycket gäster och servicen ska väl vara på topp oavsett om det är mycket folk eller inte, eller?

Har jag missuppfattat mitt gamla yrke, att göra gästerna nöjda och belåtna. Att skoja och prata lite med dem och få dem att känna sig lite speciell?

Det bästa av allt tycker jag är när servisen frågar om maten var bra. Är den inte det säger jag alltid det och vad får jag till svar? INGET!! De är så van med att folk säger att den är god så de vet inte var de ska ta vägen de unga snärtorna. Och då är man helt plötsligt gnällig och besvärlig när man påpekar saker och ting. Hörrö ni, jag betalar faktiskt för mig!

Så kära, matglada vänner, ni behöver inte besöka Söderhielmska Gården i år heller om ni hade tänkt det. Kanske för en god, kall öl. Den kan man nämligen själv gå fram å betala och får den då direkt.

Tacka vet ja Esköns restaurang. Där får man alltid bra service, god mat och trevligt bemötande!

2 kommentarer:

  1. Det är jättebra att du tar upp det, servisyrket inte bara ett hantverk, först och främst kommer gästen. Alltid, utan undantag. Kan man som restaurangpersonal inte fokusera på gästen och ge den service som krävs så ska man byta jobb. Bums! Var är yrkesstoltheten idag?

    Heidi

    SvaraRadera
  2. Ja alltför många halkar bara in på detta jobb som även jag gjorde en gång i tiden men för de måste man ju kunna lära sig yrket. Den som vet var yrkesstoltheten är idag kan berätta för Heidi och mig!

    SvaraRadera