lördag 18 september 2010

Hjälp mig


Sen en tid tillbaka så håller jag på att virka mormorsrutor. De åker fram lite titt som tätt.
Om det ska bli ett överkast eller en filt vet jag inte riktigt ännu.
Men nu har fått en idé på min hjärna som jag inte vet om den är bra eller inte, nämligen:
Jag har provat gjort rutorna lite större, men är det snyggt?
Den högra är ca 15x15 cm och den vänstra 9x9 cm
Så vilken ska jag välja?
Tar jag de större så blir jag klar fortare men blir det snyggt?
Tar jag de mindre, ja då får jag jobba på lite....
Inget är rätt eller fel när det gäller Mormorsrutor, så hjälp mig!!

6 kommentarer:

  1. jättesnyggt! jag skulle välja båda storlekarna i vad du nu än gör, vem säger att rutorna måste vara lika stora i det du gör?

    SvaraRadera
  2. Nja, antar att det blir lättare att sy ihop dem om det är samma storlek och det vet jag inte riktigt hur jag ska göra än

    SvaraRadera
  3. Hej
    Här kommer en länk på hur du kan virka ihop dina rutor efterhand. Jag har provat och det blir fint och är enkelt.
    Mvh Mona

    http://tummelisagarn.blogspot.com/search/label/virka

    SvaraRadera
  4. Tack för länken, har sett den förut faktiskt. Så jag får nog köra på den varianten och då får det nog blir stora rutor eftersom många små är klara och jag har fattat det som att man gör den varianten när man är på sista varvet

    SvaraRadera
  5. Hej igen
    Varsågod. Ja de virkas ihop på sista varvet och det går väldigt fort. Tyckte själv det var enkelt. Annars får man virka ihop rutorna till långa rader först, och sen virka ihop på längden med fasta maskor och i varje maska. Då tar man ner i båda maskbågarna. Det blir liksom en liten uppstående kant då. Hoppas du förstår vad jag menar.
    Mvh Mona

    SvaraRadera
  6. jag ska testa mig fram, tack tack

    SvaraRadera