söndag 12 september 2010

Lite film

Tänkte jag skulle skriva om lite film som jag har sett men som jag inte sagt eller skrivit något om.

Prince of Persia - Jake Gyllenhaal
Har jag precis avslutat eftersom jag somnade igår när vi skulle titta på den, men jag somnade inte för att filmen var dålig för att jag helt enkelt var trött. Familje underhållande äventyrsfilm med en snygging som får det att pirra lite extra. Mycket fäktande hit och dit och naturligtvis en som är suverän på att kasta kniv. Kärlek finns det oxå men inte för mycket. Letandes efter den rätta sanden så kan de rädda världen. En sand som gör att de kan färdas genom tiden, jag skulle oxå vilja ha den där sanden så jag kan ställa saker och ting till rätta igen. Men ack jag får fortsätta drömma mig vidare i Jakes ögon för de är helt underbara.

Salt - Angelina Jolie
En blond Angelina, nääää. Hon ska spela en tuff brud i lyxförpackning och i denna film ser hon ut som en snäll hemmafru så man vet inte var man har henne eftersom hon kan både skjuta och slåss. Ena minuten tror man att hon är ond, den andra god. En förvirrande story som inte håller tycker jag och hon har gjort mycket bättre filmer än så. Men hennes sexighet består.

The Book of Eli - Denzel Washington
En ensam man som vandrat i 30 år för att leverera en bok till ett speciellt ställe. Världen har mer eller mindre gått under och man får betala dyrt för en slurk med vatten. Han dödar det mesta i hans väg för han tycker inte om sällskap och man hinner knappt blinka innan både händer, armar och blod flyger sin väg. Bra action och slagsmål och det gör filmen lite underhållande. Lite tunn story men ändå värd att se. Man kanske lär sig något om hur man ska ta hand om varandra när tiderna blir sämre, vem vet.

The Bounty Hunter - Jennifer Aniston, Gerard Butler
I sitt nästa uppdrag upptäcker prisjägaren att det är hans ex-frun som är hans mål. Han ska föra henne till fängelse. Han blir överlycklig (hämnden är ljuv) och jakten börjar. Men han underskattar en skicklig journalist som lurar honom i det mesta. Under tiden de tillbringar tillsammans löser de inte bara ett fall, de löser även sin egen olösta kärlek för varandra. En rolig, fart fylld film som innehåller både kärlek, humor och action.

It´s Complicated - Merly Streep, Alec Baldwin
Mycket bättre än vad jag förväntade mig. De har varit gifta i 20 år när Jake går och prasslar på andra sidan. 10 år senare börjar Jake inse att det inte är så roligt längre med den mycket yngre frun och Jane börjar känna sig ensam när yngsta dotter flyttar ut. Efter ett par glas i en bar tillsammans så händer det ena efter det andra och livet har blivit komplicerat för den annars så ordningsamma Jane. Härliga skratt, förvirring och nån som försöker ställa allt iordning. Slutar det med ännu en skilsmässa.....

Karate Kid - Jackie Chan, Jaden Smith
Jag är ingen fan av Jackie Chan och hans karate sparkande filmer, det blir bara för mycket när han håller på. Men eftersom man såg Karate Kid på 80-talet bara lära jag se denna. Så med väldigt mycket negativitet så satte jag mig till rätta i soffan för att se denna, och blev glatt överraskad. Jackie gör en utomordentligt roll, mer seriös än vad han brukar och den underbare Jaden Smith. Vad säger man om honom? Hur många hjärtan ska han krossa i sin ungdom? Han är lik sin far (Will Smith) och jag hoppas han fortsätter med skådespelar yrket. I denna nya version så åker Dre till Kina som ska bli hans nya hem med väldigt tungt hjärta. Han blir mobbad och möter Mr Han. Utav honom får han lära sig vad Kung Fu är och man får en fantastisk fin resa genom Peking. Fina bilder på Kinesiska Muren och mycket annat av Peking får man se. Att Jaden har tränat kampsport innan filminspelning går att se för han gör det jätte bra. Det märks i hans teknik och hans sätt att röra sig. Keep on going, boy.....

The Ghost Writer - Ewan McGregor, Pierce Brosnan
Att det fanns något som hette spök skrivare visste inte jag tills jag såg denna film. The Ghost får i uppdrag att avsluta den förre premiärministerns memoarer eftersom den förre drunknade under mystiska förhållanden. Ju mer han blir insatt ju mer vill han dra sig ur men något säger att han måste fortsätta och göra allt rättvist. Tycker detta var mest en förvirrande historia men kanske för att jag trodde det var en helt annan historia bakom filmen. Har även för mig att jag somnade till en sväng, kanske ska se den om på nytt igen för att bilda mig en ny uppfattning.

Underworld - Kate Beckinsale
Sambon och jag började disskutera denna film trodde vi och tillslut så insåg vi att vi har nog inte sett dem allihopa. Det finns 3 st, en fjärde på väg tydligen. Och med all rätt för det handlar ju om vampyrer och varulvar och de sägs ju leva i evighet så då lär det ju kunna bli film om dem hur många ggr som helst. Men har man sett en vampyr film har man sett dem alla tycker många men inte när det gäller dessa. I denna triologi får man känna på lite av värme, kärlek, hat och vrede. Actionfylld film med Selene som hoppar både hit och dit i sin svarta slängkappa. Jag vill vara vampyr, jag vill vara hon, jag vill vara den som är så där läcker, jag vill.....
Den 4:e filmen sägs komma 2011 eller 2012 så då kanske jag får.....

Resident Evil - Milla Jovovich
Samma sak här, vi trodde att vi hade sett dem alla men det hade vi inte. Istället för vampyrer så handlar denna om Zombies och samma sak även här, har man sett en zombie film har man sett dem alla. Men nä, inte denna serie. För här får vi se vad som döljer sig bakom, varför det blivit som det blivit och naturligtvis är det en action kvinna även i denna triologi som försöker ställa allt till rätta för det företag hon en gång arbetat för. Men jag tycker att de har kunnat hålla sig vid att göra 3 st och inte fler men nästa har premiär 17/9 och den kommer att visas i 3D vilket innebär antagligen att jag inte kommer kunna se den hemma i soffan.

Ja, det var lite utav de filmer jag nyligen sett. Jag har säkert missat någon eftersom film tar upp ganska mycket av min tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar