söndag 27 februari 2011

En film som känns och berör

Vi såg När Mörkret Faller igår och vilken film. Ni måste bara se den kan jag säga.

Den handlar om 3 st olika personer som inte har något med varandra att göra men de lever alla under dödshot.

Hedersmord läser vi ofta numera om i tidningarna och här möter vi Leyla och hennes syster som verkligen står öga mot öga med detta. Deras kamp om att få leva ett normalt liv är inte lätt och är det någon som lyssnar när de söker hjälp?

Kvinnovåld är något som Carina har råkat ut för i 10 år och till slut sätter hon ner foten och sätter stop. Vilka är då hennes vänner, lyssnar samhället på henne? Hennes barn tycker hon är ond som har satt deras pappa i fängelse.

Krögaren Aram driver en restaurang där även hans syskon jobbar. En kväll blir han huvudvittne i en skottlossning i krogkön. Tiden fram till rättegången är tung och han får ta emot mycket stryk både han och hans familj. Psykiskt och fysiskt. Gör han rätt om han tar emot pengarna och är tyst eller ska han neka dem och vittna?

Alla 3 historier skulle kunna vara tagan ur verkligheten, detta händer dagligen i vår värld. I vårt Sverige. Filmsskaparna har lyckats fånga det tragiska och budskapet går fram till oss som ser filmen tycker jag och man får sig en funderare:
- Får det verkligen gå till så här??!!

2 kommentarer:

  1. Låter som en bra o se värd film men det ligger för nära mig ännu så jag klarar nog inte att se den.
    En dag kanske jag med kommer så långt tills dess kör jag komedier

    SvaraRadera
  2. Ja,du kanske ska vänta lite med det.

    SvaraRadera